Friday, April 22, 2011

pepatah cinta ♥♥

~Pepatah Cinta~


Kepada yg masih SINGLE...
Cinta ibarat kupu2. Makin kau kejar, makin ia menghindar. Tp, bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu di saat kau tak menduga. Cinta mampu membahagiakanmu tapi sering pula ia menyakiti, tp cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan pd seseorang yg layak menerima.


Kepada yg ragu2 dgn PERNIKAHAN...
Cinta bknnya mencari seseorang yg "SEMPURNA", tetapi menemukan seseorang yg mampu menjadikan dirimu sempurna.

Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL...
Jgn katakan "AKU CINTA PADAMU!" bila kau tdk benar2 peduli. Jgn bicarakan soal perasaan bila itu tdk benar2 ada. Jgn kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat main2 dgnnya. Jgn menatap ke dlm mata seseorang bila apa yg kau lakukan hanya pembohongan. Hal paling kejam yg dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tdk berniat langsung "UNTUK MENERIMANYA" saat ia terjatuh.

Kepada yg PATAH HATI...
Sakit... patah hati... bertahan selama kau menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana kita mengatasi rasa sakit itu, tetapi adalah apa yg boleh diambil sbg pengajaran dan hikmahnya.

Kepada yg BELUM PERNAH JATUH CINTA...
Bagaimana kalau jatuh cinta? Mahu jatuh, jatuhlah! Tetapi, jgn sampai terjerumus. Biar selamba tp stabil. Berkongsilah tetapi jgn tak adil. Cubalah utk memahami tetapi bkn bermakna tdk boleh meminta apa2. Bersedialah utk terluka dan menderita, tetapi jgn simpan semua rasa sakit jika itu yg benar2 dialami.


Kepada yg ingin MENGUASAI...
Hatimu patah melihat org yg kau cintai berbahagia dgn org lain, tetapi akan lebih sakit lagi apabila mengetahui bahawa org yg kau cintai ternyata tdk bahagia dgn mu.


Kepada yg takut MENGAKUI...
Cinta menyakitkan bila anda putuskan hubungan dgn seseorang. Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorang memutuskan hubungan dgn mu. Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila org yg kau cintai, langsung tdk mengetahui perasaanmu terhadapnya.

Kepada yg masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YG TLH PERGI...
Hal menyedihkan dlm hidup ialah bila kau bertemu seseorang lalu jatuh cinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodohmu dan kau tlh mensia-siakan masa bertahun-tahun utk seseorang yg tdk layak. Kalau sekarang dia sudah tdk layak, 10 thn dr sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan.


Cinta memang indah tp byk ranjau onak berduri didlmnye.....

p/s : cintailah seseorang yang halal untukmu, nescaya dirimu akan mengecapi kebahagiaan dunia dan di akhirat..cintailah seseorang itu kerana agamanya...dan cintailah dia namun jangan membatasi cintamu kepada Allah swt.



p/s:my bloglist ilang! sape yg nak dimasukkan ke dalam bloglist kumen ja kt cni. 
maceh taufiq Wr for header :)

24 comments:

Amanie Ashraff said...

sis, dari pepatah cinta zaty neh bole buat cerpen tau :P

Miecyber said...

Mampir di sini sobat...

Tips Elakkan Mabuk Darat

tulus sweet said...

siapa yang kapel sebelum bernikah, selepas bernikah kalau ada masalah rumah tangga diharap bersabar sebab itu adalah balasan allah kepada mereka yang ingkar pada larangannya. semoga kesabaran menghadapi kesulitan itu dapat menghapuskan dosa2 kecil dahulu di alam perkapelan. hee

Mint said...

Saya nak suruh mak saya cri bakal somi sy la kak :P haha. Yasmin nak mcm org p study oversea, then balik trus nikah. hahahah:P

angkasa said...

nak ada kt list tu!jgn lupa ak tau!hee
cinta?buat aku nangis.hurm

KHRLHSYM said...

cinta sentiasa sahaja penuh dengan kata-kata tapi kadangkala tidak juga kata-kata itu keluar dari hati.

zaty luvlianncezzz said...

@Amanie Ashraff haha.cerpen ja kejanya kan :D

zaty luvlianncezzz said...

@Miecyber lama x g mlwt abg mie.japg nk g lah

zaty luvlianncezzz said...

@tulus sweet haahaha.ayat mantap pnya :P

zaty luvlianncezzz said...

@Mint kalo yasmin nie nk kawen ngn justin bieber la tue.hak3

zaty luvlianncezzz said...

@angkasa hana..x lupa aihh.hehe.

zaty luvlianncezzz said...

@KHRLHSYM woowoo.puitis.as usual :D

al-mankaraqi said...

ibarat kupu2..........

NzA said...

cinta itu indah n cinta itu trkdg menyakitkan!!!!

zaty luvlianncezzz said...

@al-mankaraqi kupu²,,rama².sama x? huhu

zaty luvlianncezzz said...

@NzA luv like heaven,hurt like hell

redza said...

jgn gadai maruah krn cinta

Taufiq Wr said...

stuju tu..kepada yang patah hati..hehehe..anyway zaty, nk tegur sikit boleh?? warna tulisan zaty x nampak sangat laa..hehe..susah sikit nk baca..jgn marah tau..

bunga said...

bunga hanya suruh mak yang pilih..hahaha..

cyg xnampak sangat tulisan tu cym..

Made Budi said...

LOVE is complicated, It makes you sad & happy, a lot of effort to recognize this stuff ..hahaha.

cikguden said...

cinta ibarat kentut. betul ke?

NICK IRFAN said...

sungguh indah kata2 ni

Cikli said...

oh begitu ropanya cinta ya, kataku sambil menggigit kemuncup.

Woofer Storm said...

cinta itu buta,dan bole membutakan kita..layann^^