Saturday, November 19, 2011

bila izrail datang memanggil

Assalamualaikum w.b.t/لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl


walaupon dah banyak kali dengar nk post jugak. sebagai memperingati diri sendiri =)
Tanda-tanda mati :

100 hari : Seluruh badan rasa bergegar.
60 hari : Pusat rasa bergerak-gerak.
40 hari : Daun dengan nama orang yang akan mati di arash akan jatuh dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu akan mendampinginya sehingga saat kematiannya.
Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan sering kelihatan seperti sedang rungsing.

7 hari : Mengidam makanan.
5 hari : Anak lidah bergerak-gerak.
3 hari : Bahagian tengah di dahi bergerak-gerak.
2 hari : Seluruh dahi rasa bergerak-gerak.
1 hari : Terasa bahagian ubun bergerak-gerak di antara waktu subuh dan asar.

Saat akhir : Terasa sejuk dari bahagian pusat hingga ke tulang solbi (di bagian belakang badan) Seelok-eloknya bila sudah merasa tanda yang akhir sekali, mengucap dalam keadaan qiam dan jangan lagi bercakap-cakap.
Untuk pengetahuan semua, pada hari ke-44 air mani lelaki dan telur wanita bercantum, Allah s.w.t. telah mencampurkan sekali tanah yang akan menjadi kubur kita nanti.



p/s: lama x update. jadik kekok,kaku bagai. esok update lagik ! dah x busy dah sekarang =)

42 comments:

aRa ❤ aFiq™ said...

insaf kejap mbaca nye..

Far8 budak baik said...

tu ar..insaf sekajap pas bace..pastu wat jahat balik..
aigoooooo

Siha. said...

suka baca ni :)

zaty luvlianncezzz said...

@aRa ❤ aFiq™ kejap je? hehe. biar lama sikit =)

zaty luvlianncezzz said...

@Far8 budak baik aah. farid boboboy mmg ceni perangainya =P

zaty luvlianncezzz said...

@Siha. tengs siha ! =)

Kedai Lalaland said...

Haha..Serius scary dan dlm ms yang sama menginsafkan ok..Hehe

zaty luvlianncezzz said...

@Kedai Lalaland pic tue nmpk scary kn? haha. misi berjaya !

Selendang Merah said...

thank atas pengkongsian ni..sedikit sebanyak boleh menyedarkan...

♥ fyfi afyfa ♥ said...

thanks atas penyedaran yang diberikan . boley panggal ustazah nih .HEHE

zaty luvlianncezzz said...

@Selendang Merah

tengs sudi baca =)

zaty luvlianncezzz said...

@zaty luvlianncezzz yeaaaa. moga2 . suatu hari nanti. apa salahnya :)

L said...

timbul kesedran di dalam hati..=)

jom datang membaca kejap..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/belajar-dari-alam.html

BENA said...

takut tau kalo pasal mati2 ni . bena dah banyak kali mimpi pasal mati tau . huhuu

kim heeruul said...

peringatan yg berguna..^^

apik pehe said...

ehmm..apik memang selalu ingat mati..tapi kesian kat mak bapak..apik kena jaga diorang dulu...

ILA HonEyBuNNy said...

ya....

sama2 la kita beringat...

bestnya dah xbz...jeles..ehheh

hanabunga said...

waaaaaah.thanks share zaty! :)

zaty luvlianncezzz said...

@BENA banyak kali mimpi ? itu lagik scary. huhuhuhu

zaty luvlianncezzz said...

@kim heeruul makasehhhh kim dtg baca :)

zaty luvlianncezzz said...

@apik pehe hye apik ! betol3. jaga mak ayah kita lu. nk berjasa kt dowg lu kn :;)

zaty luvlianncezzz said...

@ILA HonEyBuNNy bwu jengah sem bawu. xde pe sgt nk wat. hihi.

zaty luvlianncezzz said...

@hanabunga oke hana ! =))

luahfikiran said...

SALAM,
TKASIH ATAS PERINGATAN! PASTI MATI ... TEPAT PADA KETIKANYA ... TIDAK LAMBAT DAN TIDAK LEWAT DAN TIDAK BOLEH DITANGGUHKAN. KEPADA NYA KITA KEMBALI.

Juliet_iRa~" said...

insaf bila baca ni..

thankss share..

br tau y tanah kita tu da bcmpur sikit ms kita br nak terbentuk..:)

Miecyber said...

Insaf....

Semalam baru sahaja menguruskan jenazah Wan @ Nenek .

Perasaan insaf bila berada dalam kubur semasa menguruskan jenazah Wan @ Nenek tu.

Ya Allah ,sungguh sempitnya kubur tetapi itulah tempat tinggal kita apabila kita meninggal nanti.

Semuga Allah mencucuri rahmat kepada Wan @ Nenek..Al Fatihah

Bolasepak Final Sukan Sea 2011: Malaysia Vs Indonesia
Taman Negara Package
Travel Online Shopping

Saiazuan said...

adakah perkara yang sma dirasai mereka yg meniggal dalam kemalangan? wallahualam.. banyak2kn beribadah ketika muda ni kan :)

cik ika said...

takut la tetibe bile bce ni..
thnx for sharing sygs..

nelly said...

kita sama2 busy !!
:)

tak pe , tak lupa kat zaty !!!
:)

insaf nelly baca .. tq zaty !

zaty luvlianncezzz said...

@luahfikiran wasalam. benar. mati itu pasti.

zaty luvlianncezzz said...

@Juliet_iRa~" watu mula2 baca pon tekezut gk .;)

zaty luvlianncezzz said...

@Saiazuan wallahuallam. tapi mungkin dowg mmg rasainya . :)

zaty luvlianncezzz said...

@cik ika takut tue wat kita lebey ingat kn ;)

zaty luvlianncezzz said...

@nelly yeahhh nelly. u r rite. tengs msih sudi ke cni ;)

zaty said...

perkongsian yg baik :) niceeeee !

msredcheesecake said...

Selalu ingat mati, tapi kenapa kita masih byk kekurangan disisi Allah?

Woofer Storm said...

takpe..perlu ingatkan kami yang selalu lalai ni..

*kamu dah lupa sama aku??ermmm

محمد رازيق said...

terima kasih.. ingatkan kami selalu..

Run Away said...

takut betul....memang sungguh menginsafkan...

cik sakura said...

terima kasih untuk pengetahuan ini..

cemomoi said...

dalam banyak hal, jaang ingat nak mati

natasya nazira said...

uihh , insaf saya :) thanks sharing