Monday, February 14, 2011

4 alasan yg dibenci Tuhan...

Assalamualaikum..
esok 12 Rabiulawal kn

makananya..kta suma akn myambut Maulidur Rasul
Tingat kalo kt skola dlu mst berarak kt skola :)
Rindu  la pulak!! hi3
okeh!
entry kali nie kasi insaf
kasi pengisian rohani bak kata ustazah aq dulu2 hikSS >.<

  Pada hari kiamat nnt..Allah S.W.T akan menolak 4 mcm alasan drpd 4 jenis golongan iaitu:





1) org yg sekiranya berkata
"kekayaan yg kami ada telah membuatkan kami sibuk sehingga x dpt melaksanakan amal ibadah dan kebajikan"

kemudian Allah berfirman
"Kekayaan mu tidak lah setanding kekayaan Nabi Sulaiman as tetapi tidak sedikit pn dia lupa dr mengingatkan Ku"








2)hamba sahaya sekiranya berkata
"aku seorang hamba jadi terikat kpd suruhan yg jadikan aku terbatas.oleh sebab itu aku x berpeluang utk beribadat terhadapMu"

lalu Allah berfirman
"utusanKu,Nabi Yusuf as juga pernah menjadi hamba tetapi dia tidak pula leka dr kerjakan ibadat terhadapKu"











3)org miskin sekiranya berkata
"kemiskinan dan kekurangan yg menyebabkan kami  x berpeluang ytk beribadat kpd Mu"
lalu Allah berfirman
"kemiskinan yg kamu rasai tidaklah setanding Nabi Isa as dan dia tidak pula mengabaikan tanggungjawab terhadapKu"













 4)org yg menderita sakit sekiranya dia berkata
"penyakit inilah yg menghalang aku dari dujud menyembahMU"

maka Allah pn berfirman
"penyakit yg dialami Oleh mu tidaklah seterok yg dialami oleh hambaKu Nabi Ayub as,namun lidah dan hatinya x berhenti dari menyebut namaKu"




okeh...semua nie sekadar utk dikongsi 
dan memberi pengajaran kpd kita semua
semoga kita sentiasa mendapat rahmat dari-Nya..
Aminnn~


26 comments:

nelly said...

nice entry dan nice info zaty ..
i like ...

zaty luvlianncezzz said...

@ nelly:

tenx a lot my dear

Joey said...

nice info...=)

hanis said...

Terima Kasih..semoga memberi manfaat kpd pembaca yg lain jg..

adan said...

nice entry.....

zaty luvlianncezzz said...

@ hanis: okeh..welcome..hrp2 mcm tue lah >.<

zaty luvlianncezzz said...

@ joey:tenx joey..dtg lg taw

zaty luvlianncezzz said...

@adan:tenx..t i terjah blog u

zaty luvlianncezzz said...

@adan:tenx..t i terjah blog u

Miecyber said...

Insaf...dan saya akan berazam untuk tidak memberi alasan lagi..Thanks Zaty for the good entry..

Bahana Valentine Day

Taufiq Tiramisu said...

waa..
nice zaty..
byk info berguna kat blog awk..hehehe

ghost writer said...

dunia moden: oh aku terlalu sibuk dengan dunia blogger.aku tiada masa untuk beribadat.

ka-chinggg!!! memang jawapan yang nak makan penampar malaikat Malik.adesss!

mekasih atas peringatan yang dibagi.sama2 kita mengingati-NYA.

Intan Izzatul said...

nice info!

Anati Soki said...

anat super suka entry nih.. kita sama2 amek pengajaran. tanya diri kita. and imprive diri kita untuk lebih mendekatkan diri kepadaNYA. :) AMIN..

KUREKURE COMEL said...

tq info....

betul la kalo kt sekolah dulu meriah sgt kan...

siap jln keliling kg lg....
rindunya saat tu...

Cik Ungu Kamila said...

nice entri.

btw, salam maulidur rasul kat zaty ^_^

cik ayin said...

sy suke entri ni,bagus :)

Mint said...

kita ingt mengingti ;)
salam maulidul rasul kak :)

xxyasmin

Azie Azra said...

time kasih utk ilmu ni zaty.

salam maulidul rasul :)

░♥si lampu neon♥░ said...

alhamdulillah..terima kasih..

takde alasan untuk ibadat dan solat..semuanya bleh dilaksanakan..cuma ikut kita je

+akufobia+ said...

tak.bukan untuk dikongsi semata.tapi untuk diamal bersama.

NICK IRFAN said...

salam maulidur rasul! :)

Nur Liyana said...

nice entry...bgusla perkongsian ilmu cmnie...thnks ya..kih3

Cikgu Den said...

peringatan sesama kita semua

rizwan's sweetheart said...

like this entry. nk simpan kejap2 dalam ati

Amanie Ashraff said...

nice entry for maulidur rasul. :)