Tuesday, February 8, 2011

kulit LEMBU yg mengubah DUNIA~


yeeEhhaa!!

Taraaaa! Dh siappp pun uolllzz..nie haa my entry today.Uhuk2.. ari nie nk cakap sal LEMBU..
Haaahh?? Dlm byk2 binatang cute-melecute aq plih lmbu gk.Aduyaiii...mengapa??? Sbb aq suke susu lembu KE!! Erkkkk!Ahaha.pui..pui! Nie haa..satu cerita utk korg.Biaselah,modus operandi aq. akn  selitkan cerita so dat korg ley learn sumthing dr maksud yg tersirat tue in a fun way..



Suatu masa dahulu,seorang maharaja mengembara ke tanah2 jajahan nya smbil diiringi laxamana n para pembesarnya.Otw pulang ke negara nya,baginda berasa tersangatlah penat n kakinya abezzzzz melecet.
“Jalan di tanah jajahan kita nie terok!Batu2 nya tajam,berbonggol-bonggol.Abezz luka kaki beta dibuatnya.” Maharaja mengeluh ketika tabib dtg mengubati kakinya.
Sebaik sahaja tabib menyelesaikan tugasannya,maharaja pn bertitah,
“suruh rakyat jekata negeri ini menyembelih binatang ternakan mereka ,kemudian lapikkan setiap inci di jalan di seluruh negeri ini dgn kulit binatang td.”
Penasihat baginda mengangguk begitu jugak ngn para pembesar negeri yg laen.Kecuali tabib td.Beliau menghampiri baginda n berkata,

“Tuanku,drpd menghabiskan harta negara dan menyusahkan rakyat,adalah lebey baek bukan kalau dipotong sedikit kulit  binatang itu dan dibuat kaki pelapik tuanku?”
Maharaja tersentap d ctu kerana ini adalah kali pertama seseorang mengingkari perintahnya namun akhirnya baginda tersenyum dan bersetuju utk dibuat sepasang kasut utk nya!!

Okeh..potpetpotpet tp dh dpt x lesson nya?? Belum?? Mcm nie lah...

“Bagi menjadikan dunia ini indah,lebey bermakna serta menyenangkan...yg perlu berubah itu bukannya isi seluruh DUNIA...tetapi ia adalah DIRI KITA SENDIRI...”

9 comments:

nelly said...

nice info zaty ! go on untuk bagi lagi entri yang lebih baik ..
=)

zaty luvlianncezzz said...

@ nelly:tenx! nelly syg!!!!!!!!

ria said...

nice story n bgus raja tu. .
btw zaty kitanyer blog sama la.. hehe

Anati Soki said...

anati soki like this.. :p

Amanie Ashraff said...

aha same pulak entry psl lembu ari neh :P

NICK IRFAN said...

menarik cerita ni mana dapat? btol2 jgn kerana diri sndiri org lain pun kena... hehe

KUREKURE COMEL said...

betul2...hehehe

Miecyber said...

Ini sejarah terciptanya kasut..menarikk..

Apa itu Skim Cepat Kaya ?

Nor Moscow said...

kak nor nak tambah..dan orang2 sekeliling kita...